Délka trvání výukových
programů a jejich cena je uvedena u každého jednotlivého programu, ve většině případů trvají 1,5 hod (tedy jako 2 spojené vyučovací hodiny). Začátky
programů budou stanoveny po dohodě s vámi. Je možno objednat i několik
programů za sebou nebo paralelně (přijede více lektorů za jedno cestovné).
Ceny jsou uvedeny u jednotlivých programů. Do ceny výjezdových programů je oproti programům probíhajícím na naší pobočce již zahrnut příplatek 10 Kč na dítě. Cena dále zohledňuje délku programu a cenu za spotřebovaný materiál a suroviny.
Kromě ceny za program se za výjezd platí ještě cestovné 10 Kč/km (auto).
Minimální platba je za 10 účastníků programu.
Doporučený počet účastníků na jednom programu je 15-25 (počet nad 28 vyžaduje předchozí vzájemnou dohodu)
Při programu za kázeň žáků ručí a odpovědnost za žáky plně nese doprovázející pedagog!
Požadavky na výbavu dětí i na prostorové a materiálové zázemí jsou uvedeny u jednotlivých programů.
V případě nepříznivého počasí může dojít ke změnám v obsahu programů odehrávajících se venku, nebo po vzájemné dohodě může být program nahrazen jiným.
Objednávky programů:
telefonicky: 733 156 218
e-mailem: oucmanice@paleta.cz
(písemně: Ekocentrum Paleta, pobočka Oucmanice, Oucmanice 36, 562 01 Ústí nad Orlicí)
4. - 5. třída
minimálně 3 hod (4 vyučovací + přestávky), 150 Kč + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)
Cíl: rozvoj badatelských a kooperativních dovedností, zkoumání přírodních jevů, budování vztahu k přírodě a místu
Obsah: Žáci si v týmech vyzkouší kompletní badatelskou lekci, od tvorby otázek a hypotéz, přes bádání metodou, kterou sami navrhnou, až po prezentaci výsledků ostatním. Bádat budeme venku, na školním pozemku či na nějakém zajímavém místě blízko školy, podle vašeho výběru. Při bádání budeme objevovat, jak funguje příroda či jak do přírodních procesů zasahuje člověk.
Činnosti a metody: Badatelsky orientovaná výuka, kritické myšlení, pozorování, měření, prezentace, kontakt s přírodou
Co je třeba zajistit: Vybrat místo. Oblečení dětí na ven v daném počasí.
1. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)
Cíl: budování vztahu k místu a k přírodě, rozvoj badatelských dovedností, podpora biodiverzity, rozvoj aktivního občanství
Obsah: Podíváme se na obyčejný kousek přírody ve vašem okolí novýma očima. Co všechno se tu ukrývá? Kolik tu objevíme živočichů, barev, vody, jedlých rostlin ...? Co nám příroda v něm poskytuje a co bychom pro toto místo mohli naopak udělat my lidé?... Žáky čeká pátrání, řada otázek a objevů a využití rozmanitých pomůcek. Program proběhne venku na nějakém vám blízkém místě - ať už oblíbeném či naopak lidmi opomíjeném.
Činnosti a metody: venkovní a místně zakotvené učení, kontakt s přírodou, bádání, pozorování, kritické myšlení
Co je třeba zajistit: Vybrat místo, ve vašem okolí, které vás láká ke zkoumání, nebo na které se chcete podívat novýma očima. Při objednávání programu nám dát vědět, o které místo jde. Váháte-li, můžete s námi výběr místa předem probrat. Oblečení dětí na ven v daném počasí.
OPYLOVAČI NOVINKA!
1. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s rozmanitostí opylovačů, vědět, proč jsou užiteční, co potřebují, a jak jim lze pomoci
Obsah: Hravu formou se seznámíme s pestrostí opylovačů, vyzkoušíme si, co to opylení vlastně je a k čemu je dobré (rostlinám, člověku i hmyzu). Zjistíme, že hmyz v současnosti ubývá a co mu škodí. Při plnění drobných úkolů si žáci ve skupnkách vyzkouší, jak může opylovačům pomoci. Společně vytvoříme plakát s obrázky opylovačů a tipy jak jim pomoci, který si odnesete do školy. Na závěr se blíže podíváme na včelu medonosnou - prozkoumáme úl a řekneme si o jejím životě a chovu.
Činnosti a metody: pozorování, kontakt s přírodou, pohybové aktivity, skupinová práce, praktická činnost, výklad, ukázky, tvorba plakátu
Co je třeba zajistit: vhodné místo venku, na pozemku či bllízko vaší školy, kde bde program probíhat, ideální je zahrada nebo i park s kvetoucími rostlinami. Oblečení dětí na ven v daném počasí.
PŘÍPAD KOMPOST
2. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: porozumět fungování kompostu, seznámit se s půdními živočichy, uvědomit si potřebu třídění bioodpadů
Obsah: Děti budou formou detektivního příběhu pátrat po tom, kam se ztrácejí odpady vyhozené na kompost, které odpady se na kompostu nerozloží a proč. Blíže se seznámí s řadou půdních živočichů, které na kompostu sami najdou a prozkoumají v mikroskopu.
Činnosti a metody: hra, pozorování, výklad, ukázky, práce s mikroskopem, pracovní list
Co je třeba zajistit: kompost na školní zahradě nebo v blízkém okolí školy, děti oblečení na ven, které je možno ušpinit, pro případ hrozícího deště pláštěnku či deštník
ŽIVÁ A MRTVÁ VODA
2. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: získání základních znalostí a souvislostí k tématům koloběh vody v přírodě, zdroje pitné vody, odpadní voda, spotřeba vody
Obsah: Voda je vzácný zdroj kterého je v současnosti čím dál větší nedostatek. Děti si zopakují nebo objeví koloběh vody v přírodě. Zamyslí se nad tím, na co všechno vodu potřebujeme a jak s ní můžeme šetřit. Názorně uvidí a uvědomí si, odkud v přírodě vodu vlastně bereme a kam a v jakém stavu ji do přírody opět vracíme.
Činnosti a metody: samostatná práce ve skupinách, diskuse, pokus, ukázky, pohybové a kooperativní hry.
LESY V OHROŽENÍ
1. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: uvědomit si význam lesů, uvědomit si důležitost jejich kvality a souvislost mezi lidskou činností a poškozováním lesů
Obsah: Děti se zamyslí nad tím, co nám dává les nám a čím je užitečný pro přírodu a krajinu. Formou her se seznámí se zranitelností lesa vůči negativním přírodním i lidským vlivům. Přitom poukážeme zejména na nevýhody smrkových monokultur.
Činnosti a metody: pohybové a kooperativní hry, tvořivá činnost, výklad
VČELY
1. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s životem včel medonosných a s jejich významem nejen pro člověka ale i pro přírodu
Obsah: Program ukazuje pomocí her, dramatické výchovy a názorných pomůcek život včel. Na chvíli se staneme královnou, dělnicemi a trubci, vyzkoušíme si některá včelí řemesla, ochutnáme dobrůtku ze včelí kuchyně a vyrobíme si svíčku ze včelího vosku.
Činnosti a metody: pohybové hry a aktivity, praktická činnost, výklad, ukázky
AFRICKÁ VESNICE
2. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: Seznámení s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, pochopení významu humanitární pomoci
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik.
Činnosti a metody: simulační hra
JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO
1. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: uvědomit si nezbytnost spolupráce a ohleduplnosti v kolektivu
Obsah: Zkusíme si různé kooperativní hry a aktivity, které žáky, kromě společné akce, legrace a pohybu, dovedou také k zamyšlení nad výhodami či úskalím spolupráce ve skupině. Společně vymysíme a zapíšeme dobré rady, jak spolu lépe vycházet.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, pohybové aktivity, diskuse
HRY NA VSI
1. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: objevit radost ze hry venku na čerstvém vzduchu, oživení starších tradic
Obsah: Děti si vyzkouší několik jednoduchých her, které si pak mohou děti snadno hrát i samy venku s kamarády. Všechny se hrály už v dávné minulosti a není k tomu potřeba nic než pár kamínku, klacíků, fazolí nebo kuliček. Čeká nás tlučení špačků, kuličky, drápky, hry s fazolemi, káča...
Činnosti a metody: hry venku
Co je třeba zajistit: Vhodný prostor - školní hřiště, nebo venkovní prostor, kde je alespoň na části zpevněná rovná plocha, a kde nikoho neohrozíme odlétávajícími špačky, které odpalujeme na dálku. Děti oblečení na ven, obuv sportovnějšího charakteru
Program probíhá pouze za příznivého počasí
OVČÍ VLNA
1. - 5. třída
1 hod, 85 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s přírodním textilním materiálem a jeho
tradičním zpracováním, rozvoj tvořivosti a zručnosti
Obsah: Ovečky místo sekačky má dnes už kde kdo, ale zpracovat jejich vlnu je dovednost, kterou je třeba oprášit z dob dávné minulosti. Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, česání vlny, předení na vřetánku, děti si vyzkouší i předení na kolovrátku. Každý sám si zkusí z vlny vyrobit malý obrázek nebo náramek technikou plstění.
Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost
DRÁTKOVÁNÍ
1. - 5. třída
1 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti
Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Děti si práci s drátem sami vyzkouší a pomocí drátování si ozdobí kameny. Při seznamování s kameny si prověří i své vnímání a hmat.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
VYŘEZÁVÁNÍ
3. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti, posílit samostatnost a sebevědomí
Obsah: Děti poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a děti si samostatně vyřežou malou lžičku „lopatičku“, kterou si také odvezou.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
Co je třeba zajistit: Prostor kde můžeme řezat s místem na sezení pro všechny zúčastněné. Prostor může být venkovní (bez deště a větru) nebo i vnitřní.
6. - 9. třída
minimálně 3 hod (4 vyučovací + přestávky), 150 Kč + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)
Cíl: rozvoj badatelských a kooperativních dovedností, zkoumání přírodních jevů, budování vztahu k přírodě a místu
Obsah: Žáci si v týmech vyzkouší kompletní badatelskou lekci, od tvorby otázek a hypotéz, přes bádání metodou, kterou sami navrhnou, až po prezentaci výsledků ostatním. Bádat budeme venku, na školním pozemku či na nějakém zajímavém místě blízko školy, podle vašeho výběru. Při bádání budeme objevovat, jak funguje příroda či jak do přírodních procesů zasahuje člověk.
Činnosti a metody: Badatelsky orientovaná výuka, kritické myšlení, pozorování, měření, prezentace, kontakt s přírodou
Co je třeba zajistit: Vybrat místo. Oblečení dětí na ven v daném počasí.
6. - 9. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)
Cíl: budování vztahu k místu a k přírodě, rozvoj badatelských dovedností, podpora biodiverzity, rozvoj aktivního občanství
Obsah: Podíváme se na obyčejný kousek přírody ve vašem okolí novýma očima. Co všechno se tam ukrývá? Kolik tam objevíme živočichů, barev, vody, jedlých rostlin ...? Co nám příroda v něm poskytuje a co bychom pro podporu přírody na tomto místě mohli naopak udělat my lidé?... Žáky čeká pátrání, řada otázek a objevů a využití rozmanitých pomůcek. Program proběhne na nějakém vám blízkém místě - ať už oblíbeném či naopak lidmi opomíjeném.
Činnosti a metody: venkovní a místně zakotvené učení, kontakt s přírodou, bádání, pozorování, kritické myšlení
Co je třeba zajistit: Vybrat místo, ve vašem okolí, které vás láká ke zkoumání, nebo na které se chcete podívat novýma očima. Při objednávání programu nám dát vědět, o které místo jde. Váháte-li - můžete s námi výběr místa předem probrat. Oblečení na ven v daném počasí.
1,5 hod, 80 Kč/žák + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)
Cíl: budování vztahu k místu a k přírodě, rozvoj badatelských dovedností, podpora biodiverzity, rozvoj aktivního občanství
Obsah: Podíváme se na obyčejný kousek přírody ve vašem okolí novýma očima. Co všechno se tam ukrývá? Kolik tam objevíme živočichů, barev, vody, jedlých rostlin ...? Co nám příroda v něm poskytuje a co bychom pro podporu přírody na tomto místě mohli naopak udělat my lidé?... Žáky čeká pátrání, řada otázek a objevů a využití rozmanitých pomůcek. Program proběhne na nějakém vám blízkém místě - ať už oblíbeném či napak lidmi opomíjeném.
Činnosti a metody: venkovní a místně zakotvené učení, kontakt s přírodou, bádání, pozorování, kritické myšlení
Co je třeba zajistit: Vybrat místo, ve vašem okolí, které vás láká ke zkoumání, nebo na které se chcete podívat novýma očima. Při objednávání programu nám dát vědět, o které místo jde. Váháte-li - můžete s námi výběr místa předem probrat. Oblečení dětí na ven v daném počasí.