Články v této rubrice:
Objednací podmínky výjezdových programů

 

Délka trvání výukových programů a jejich cena je uvedena u každého jednotlivého programu, ve většině případů trvají 1,5 hod (tedy jako 2 spojené vyučovací hodiny). Začátky programů budou stanoveny po dohodě s vámi. Je možno objednat i několik programů za sebou nebo paralelně (přijede více lektorů za jedno cestovné).

 

Ceny jsou uvedeny u jednotlivých programů. Do ceny výjezdových programů je oproti programům probíhajícím na naší pobočce již zahrnut příplatek 10 Kč na dítě. Cena dále zohledňuje délku programu a cenu za spotřebovaný materiál a suroviny. 

Kromě ceny za program se za výjezd platí ještě cestovné 10 Kč/km (auto).


Minimální platba je za 10 účastníků programu.


Doporučený počet účastníků na jednom programu je 15-25 (počet nad 28 vyžaduje předchozí vzájemnou dohodu)

Při programu za kázeň žáků ručí a odpovědnost za žáky plně nese doprovázející pedagog!


Požadavky na výbavu dětí i na prostorové a materiálové zázemí jsou uvedeny u jednotlivých programů.


V případě nepříznivého počasí může dojít ke změnám v obsahu programů odehrávajících se venku, nebo po vzájemné dohodě může být program nahrazen jiným.

 


Objednávky programů:

telefonicky: 733 156 218

e-mailem: oucmanice@paleta.cz

(písemně: Ekocentrum Paleta, pobočka Oucmanice, Oucmanice 36, 562 01 Ústí nad Orlicí)

Výjezdové programy pro MŠ

V MYŠÍM KOŽÍŠKU

1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)
70 Kč + cestovné

Cíl: rozšířit představy o fungování přírody, získat vlastní zajímavé zážitky v přírodním prostředí, naučit se jemněji vnímat své okolí, naučit se více o životě myši domácí
Obsah: Děti zažívají různými formami na vlastní kůži jak žije myš domácí. Učí se pohybovat, hledají potravu, schovávají se před predátory, komunikují. Na vlastní kůži poznají i cestu trávicím traktem užovky, to vše hravě a velice reálně.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, pohyb v přírodě, spolupráce
Tvorbu programu V myším kožíšku podpořilo Ministerstvo životního prostředí.


VČELIČKY

1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)
75 Kč + cestovné

Cíl: seznámení se životem a produkty včel
Obsah: Děti si vyzkouší role královny, dělnice a trubců. Zjistí, jak vlastně včela vypadá a čím je užitečná pro přírodu a člověka. Na závěr si vyrobí svíčku z včelího vosku a ochutnají med.
Činnosti a metody: ukázky, smyslové vnímání, dramatická výchova, praktická činnost
Výjezdové programy pro 1.stupeň ZŠ

BADATELSKÝ PŮLDEN   NOVINKA!

4. - 5. třída 

minimálně 3 hod (4 vyučovací + přestávky), 150 Kč + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)


Cílrozvoj badatelských a kooperativních dovedností, zkoumání přírodních jevů, budování vztahu k přírodě a místu

Obsah: Žáci si v týmech vyzkouší kompletní badatelskou lekci, od tvorby otázek a hypotéz, přes bádání metodou, kterou sami navrhnou, až po prezentaci výsledků ostatním. Bádat budeme venku, na školním pozemku či na nějakém zajímavém místě blízko školy, podle vašeho výběru. Při bádání budeme objevovat, jak funguje příroda či jak do přírodních procesů zasahuje člověk. 

Činnosti a metody: Badatelsky orientovaná výuka, kritické myšlení, pozorování, měření, prezentace, kontakt s přírodou

Co je třeba zajistit: Vybrat místo. Oblečení dětí na ven v daném počasí.



(NE)OBYČEJNÉ MÍSTO   NOVINKA!

1. - 5. třída 

1,5 hod, 80 Kč + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)


Cíl: budování vztahu k místu a k přírodě, rozvoj badatelských dovedností, podpora biodiverzity, rozvoj aktivního občanství

Obsah: Podíváme se na obyčejný kousek přírody ve vašem okolí novýma očima. Co všechno se tu ukrývá? Kolik tu objevíme živočichů, barev, vody, jedlých rostlin ...? Co nám příroda v něm poskytuje a co bychom pro toto místo mohli naopak udělat my lidé?... Žáky čeká pátrání, řada otázek a objevů a využití rozmanitých pomůcek. Program proběhne venku na nějakém vám blízkém místě - ať už oblíbeném či naopak lidmi opomíjeném. 

Činnosti a metody: venkovní a místně zakotvené učení, kontakt s přírodou, bádání, pozorování, kritické myšlení

Co je třeba zajistit: Vybrat místo, ve vašem okolí, které vás láká ke zkoumání, nebo na které se chcete podívat novýma očima. Při objednávání programu nám dát vědět, o které místo jde. Váháte-li, můžete s námi výběr místa předem probrat. Oblečení dětí na ven v daném počasí.



OPYLOVAČI  NOVINKA!

1. - 5. třída

1,5 hod, 80 Kč + cestovné


Cílseznámit se s rozmanitostí opylovačů, vědět, proč jsou užiteční, co potřebují, a jak jim lze pomoci

Obsah: Hravu formou se seznámíme s pestrostí opylovačů, vyzkoušíme si, co to opylení vlastně je a k čemu je dobré (rostlinám, člověku i hmyzu). Zjistíme, že hmyz v současnosti ubývá a co mu škodí. Při plnění drobných úkolů si žáci ve skupnkách vyzkouší, jak může opylovačům pomoci. Společně vytvoříme plakát s obrázky opylovačů a tipy jak jim pomoci, který si odnesete do školy. Na závěr se blíže podíváme na včelu medonosnou - prozkoumáme úl a řekneme si o jejím životě a chovu. 

Činnosti a metody: pozorování, kontakt s přírodou, pohybové aktivity, skupinová práce, praktická činnost, výklad, ukázky, tvorba plakátu

Co je třeba zajistit: vhodné místo venku, na pozemku či bllízko vaší školy, kde bde program probíhat, ideální je zahrada nebo i park s kvetoucími rostlinami. Oblečení dětí na ven v daném počasí.




PŘÍPAD KOMPOST

2. - 5. třída

1,5 hod, 80 Kč + cestovné


Cíl: porozumět fungování kompostu, seznámit se s půdními živočichy, uvědomit si potřebu třídění bioodpadů

Obsah: Děti budou formou detektivního příběhu pátrat po tom, kam se ztrácejí odpady vyhozené na kompost, které odpady se na kompostu nerozloží a proč. Blíže se seznámí s řadou půdních živočichů, které na kompostu sami najdou a prozkoumají v mikroskopu. 

Činnosti a metody: hra, pozorování, výklad, ukázky, práce s mikroskopem, pracovní list

Co je třeba zajistit: kompost na školní zahradě nebo v blízkém okolí školy, děti oblečení na ven, které je možno ušpinit, pro případ hrozícího deště pláštěnku či deštník 

 

 

ŽIVÁ A MRTVÁ VODA

2. - 5. třída

1,5 hod, 80 Kč + cestovné


Cíl: získání základních znalostí a souvislostí k tématům koloběh vody v přírodě, zdroje pitné vody, odpadní voda, spotřeba vody

Obsah: Voda je vzácný zdroj kterého je v současnosti čím dál větší nedostatek. Děti si zopakují nebo objeví koloběh vody v přírodě. Zamyslí se nad tím, na co všechno vodu potřebujeme a jak s ní můžeme šetřit. Názorně uvidí a uvědomí si, odkud v přírodě vodu vlastně bereme a kam a v jakém stavu ji do přírody opět vracíme.

Činnosti a metody: samostatná práce ve skupinách, diskuse, pokus, ukázky, pohybové a kooperativní hry.

 

 

LESY V OHROŽENÍ

1. - 5. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné


Cíl: uvědomit si význam lesů, uvědomit si důležitost jejich kvality a souvislost mezi lidskou činností a poškozováním lesů 

Obsah:  Děti se zamyslí nad tím, co nám dává les nám a čím je užitečný pro přírodu a krajinu. Formou her se seznámí se zranitelností lesa vůči negativním přírodním i lidským vlivům. Přitom poukážeme zejména na nevýhody smrkových monokultur.

Činnosti a metody: pohybové a kooperativní hry, tvořivá činnost, výklad

 


 

VČELY

1. - 5. třída

1,5 hod, 80 Kč + cestovné


Cíl: seznámit se s životem včel medonosných a s jejich významem nejen pro člověka ale i pro přírodu

Obsah: Program ukazuje pomocí her, dramatické výchovy a názorných pomůcek život včel. Na chvíli se staneme královnou, dělnicemi a trubci, vyzkoušíme si některá včelí řemesla, ochutnáme dobrůtku ze včelí kuchyně a vyrobíme si svíčku ze včelího vosku.

Činnosti a metody: pohybové hry a aktivity, praktická činnost, výklad, ukázky

 

 

AFRICKÁ VESNICE

2. - 5. třída

1,5 hod, 80 Kč + cestovné


Cíl:  Seznámení s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, pochopení významu humanitární pomoci

Obsah:  Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik.

Činnosti a metody: simulační hra

 


JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO

1. - 5. třída

1,5 hod, 80 Kč + cestovné


Cíl: uvědomit si nezbytnost spolupráce a ohleduplnosti v kolektivu

Obsah: Zkusíme si různé kooperativní hry a aktivity, které žáky, kromě společné akce, legrace a pohybu, dovedou také k zamyšlení nad výhodami či úskalím spolupráce ve skupině. Společně vymysíme a zapíšeme dobré rady, jak spolu lépe vycházet.

Činnosti a metody: Kooperativní hry, pohybové aktivity, diskuse

 

 

HRY NA VSI

1. - 5. třída

1,5 hod, 80 Kč + cestovné


Cíl: objevit radost ze hry venku na čerstvém vzduchu, oživení starších tradic

Obsah: Děti si vyzkouší několik jednoduchých her, které si pak mohou děti snadno hrát i samy venku s kamarády. Všechny se hrály už v dávné minulosti a není k tomu potřeba nic než pár kamínku, klacíků, fazolí nebo kuliček. Čeká nás tlučení špačků, kuličky, drápky, hry s fazolemi, káča...

Činnosti a metody: hry venku

Co je třeba zajistit: Vhodný prostor - školní hřiště, nebo venkovní prostor, kde je alespoň na části zpevněná rovná plocha, a kde nikoho neohrozíme odlétávajícími špačky, které odpalujeme na dálku. Děti oblečení na ven, obuv sportovnějšího charakteru

Program probíhá pouze za příznivého počasí

 

 

OVČÍ VLNA

1. - 5. třída

1 hod, 85 Kč + cestovné


Cíl: seznámit se s přírodním textilním materiálem a jeho tradičním zpracováním, rozvoj tvořivosti a zručnosti

Obsah: Ovečky místo sekačky má dnes už kde kdo, ale zpracovat jejich vlnu je dovednost, kterou je třeba oprášit z dob dávné minulosti. Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, česání vlny, předení na vřetánku, děti si vyzkouší i předení na kolovrátku. Každý sám si zkusí z vlny vyrobit malý obrázek nebo náramek technikou plstění. 

Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost

 

 

DRÁTKOVÁNÍ

1. - 5. třída

1 hod, 80 Kč + cestovné


Cíl:  seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti

Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Děti si práci s drátem sami vyzkouší a pomocí drátování si ozdobí kameny. Při seznamování s kameny si prověří i své vnímání a hmat.

Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost

 

 

VYŘEZÁVÁNÍ

3. - 5. třída

1,5 hod, 80 Kč + cestovné


Cíl:  seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti, posílit samostatnost a sebevědomí

Obsah: Děti poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a děti si samostatně vyřežou malou lžičku „lopatičku“, kterou si také odvezou.

Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost

Co je třeba zajistit: Prostor kde můžeme řezat s místem na sezení pro všechny zúčastněné. Prostor může být venkovní (bez deště a větru) nebo i vnitřní.

 


Výjezdové programy pro 2. stupeň ZŠ

BADATELSKÝ PŮLDEN   NOVINKA!

6. - 9. třída 

minimálně 3 hod (4 vyučovací + přestávky), 150 Kč + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)


Cílrozvoj badatelských a kooperativních dovedností, zkoumání přírodních jevů, budování vztahu k přírodě a místu

Obsah: Žáci si v týmech vyzkouší kompletní badatelskou lekci, od tvorby otázek a hypotéz, přes bádání metodou, kterou sami navrhnou, až po prezentaci výsledků ostatním. Bádat budeme venku, na školním pozemku či na nějakém zajímavém místě blízko školy, podle vašeho výběru. Při bádání budeme objevovat, jak funguje příroda či jak do přírodních procesů zasahuje člověk. 

Činnosti a metody: Badatelsky orientovaná výuka, kritické myšlení, pozorování, měření, prezentace, kontakt s přírodou

Co je třeba zajistit: Vybrat místo. Oblečení dětí na ven v daném počasí.




(NE)OBYČEJNÉ MÍSTO   NOVINKA!

6. - 9. třída

1,5 hod, 70 Kč + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)


Cíl: budování vztahu k místu a k přírodě, rozvoj badatelských dovedností, podpora biodiverzity, rozvoj aktivního občanství

Obsah: Podíváme se na obyčejný kousek přírody ve vašem okolí novýma očima. Co všechno se tam ukrývá? Kolik tam objevíme živočichů, barev, vody, jedlých rostlin ...? Co nám příroda v něm poskytuje a co bychom pro podporu přírody na tomto místě mohli naopak udělat my lidé?... Žáky čeká pátrání, řada otázek a objevů a využití rozmanitých pomůcek. Program proběhne na nějakém vám blízkém místě - ať už oblíbeném či naopak lidmi opomíjeném.

Činnosti a metody: venkovní a místně zakotvené učení, kontakt s přírodou, bádání, pozorování, kritické myšlení

Co je třeba zajistit: Vybrat místo, ve vašem okolí, které vás láká ke zkoumání, nebo na které se chcete podívat novýma očima. Při objednávání programu nám dát vědět, o které místo jde. Váháte-li - můžete s námi výběr místa předem probrat. Oblečení na ven v daném počasí.


ENERGIE NENÍ ZADARMO

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 80 Kč + cestovné

Cíl: motivovat žáky k zájmu o snižování zbytečné spotřeby energie, dodat jim inspiraci jak na to
Obsah: Žáci se naučí, jak zjistit „kolik který spotřebič žere energie“. Vyzkouší si práci s měřákem spotřeby elektrické energie a budou zjišťovat např.: kolik energie se spotřebuje na ohřev vody, kolik spotřebují různé typy svítidel, nebo kde se v domácnosti nacházejí „skrytí žrouti energie“. Také se naučí orientovat se v energetickém štítku a umět si z něj spočítat, kolik peněz vlastně stojí např. sledování televize či upečení bábovky. Zbytek lekce je zaměřen na praktické tipy, jak energiemi šetřit.
Činnosti a metody: práce ve skupinách, pokusy, počítání a práce se vzorečky, práce s textem, postřehová hra
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


JAK VYLEPŠIT DŮM

6. - 9. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné

Cíl: seznámit se s problematikou úspor energie při provozu rodinného domku, pochopit klady a zápory nízkoenergetických a pasivních domů
Obsah: V simulační hře se žáci pokusí vylepšit rodinný domek nejen podle ekonomických, ale i podle ekologických hledisek. Budou řešit zateplení, okna, vytápění, větrání a ohřev vody a tím se pokusí snížit náklady a energetickou náročnost domu. Vysvětlíme si pojmy nízkoenergetický a pasivní dům.
Činnosti a metody: simulační hra


KLIMA SE MĚNÍ, A CO JÁ?

7. - 9. třída ZŠ
3 hod (2 x 1,5 hod + 2 přestávky), 150 Kč + cestovné

Cíle: vytvořit si představu o komplexnosti klimatické změny; seznámit se s možnostmi, jak mohu sám přispět k řešení
Obsah: Žáci si připomenou či prohloubí své znalosti týkající se skleníkového jevu a zahrají si krátkou simulační hru o příčinách změny klimatu v historických souvislostech. Také se vydají na „expedici“ do různých koutů světa a pomocí různých experimentů a kreativních úkolů objevují rozmanité dopady a zpětné vazby. Druhá část je zaměřena na řešení změny klimatu. Má žáky aktivovat, ukázat jim, že i oni sami mohou přispět k řešení, a nabídne jim řadu tipů, jak na to.
Činnosti a metody: simulační hra, demonstrační pokusy, práce ve skupinách, kritické myšlení.
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)

MINIMUM O KLIMATU

( = zkrácená verze programu Klima se mění ...)
7. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 80 Kč + cestovné

Cíle: uvědomit si změnu klimatu jako závažný problém, objevit řadu řešení, zjistit, do kterých se můžeme zapojit
Obsah: Připomeneme si skleníkový jev, zahrajeme si krátkou demonstrační hru o příčinách změny klimatu a podíváme se i na dopady v ČR. Hlavně si ale ukážeme, že tento problém má řadu řešení, ke kterým mohou přispět i sami žáci a nabídneme jim řadu tipů, jak na to.  
Činnosti a metody: simulační hra, výklad, ukázky, diskuse, kritické myšlení.
S sebou: přezůvky


LESY V OHROŽENÍ

6. - 9. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné

Cíl: uvědomit si význam lesů a souvislost mezi jejich kvalitou a funkcí, uvědomit si souvislost mezi lidskou činností a poškozováním lesů, chápe dopad změny klimatu na naše lesy.
Obsah: Žáci se zamyslí nad tím, co nám dává les a jaké jsou jeho funkce v krajině. Objeví, jak se to liší pro přirozený nebo intenzivně hospodářsky využívaný les. Formou her se seznámí se zranitelností smrkových monokultur vůči negativním přírodním i lidským vlivům a poučí se o udržitelném hospodaření v lesích.
Činnosti a metody: pohybové a kooperativní hry, diskuse, tvořivá činnost, výklad
S sebou: přezůvky


JEZERO

6. - 9. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné

Cíl: uvědomit si nutnost spolupráce při využívání přírodních zdrojů
Obsah: Simulační hra, ve které si na příkladu několika továren využívajících vodu z blízkého jezera ukážeme, kam vede touha po zisku za každou cenu a neschopnost dohodnout se na společném řešení problému.
Činnosti a metody: simulační hra, diskuse


AFRICKÁ VESNICE

6. - 9. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné

Cíl: seznámit se s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, pochopit význam humanitární pomoci.
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik. Žáci pochopí, že přežití závisí nejen na našich vlastních schopnostech, ale i na vnějších podmínkách. Jednou z nich je i humanitární pomoc bohatých zemi, tedy i ČR.
Činnosti a metody: Jednoduchá a zábavná simulační hra, diskusní aktivity.


JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO

6. - 9. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné

Cíl: uvědomit si nezbytnost spolupráce a důvěry v ostatní při většině lidských činností
Obsah: Zkusíme si různé kooperativní hry a aktivity, které žáky, kromě společné akce, legrace a pohybu, dovedou také k zamyšlení nad výhodami či úskalím spolupráce ve skupině.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, diskuse.


VYŘEZÁVÁNÍ

6. - 9. třída
1,5 hod, 80 Kč + cestovné

Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti, posílit samostatnost a sebevědomí
Obsah: Děti poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a děti si samostatně vyřežou malou lžičku „lopatičku“, kterou si také odvezou.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
Co je třeba zajistit: Prostor kde můžeme řezat s místem na sezení pro všechny zúčastněné. Prostor může být venkovní ve stínu nebo i vnitřní.


DRÁTKOVÁNÍ

6. - 9. třída
1 hod, 80 Kč + cestovné

Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti, seznámení s tradičním řemeslem
Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Každý si práci s drátem vyzkouší a drátováním si ozdobí kámen. Žáky čeká i relaxační aktivita s kameny, při které si ověří schopnost svého vnímání a hmat.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, tvořivá činnost


OVČÍ VLNA

6. - 9. třída
1 hod, 85 Kč + cestovné

Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti při práci s přírodním materiálem, seznámit se s postupem a technikami zpracování vlny
Obsah: Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, dozvíme se o jejím zpracování. Každý si vyzkouší předení na vřetánku a kolovrátku. Nakonec si každý vytvoří z vlny malé výtvarné dílko technikou filcování jehlou.
Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost


Výjezdové programy pro SŠ
Pro střední školy nabízíme také možnost objednat si programy a přednášky z naší nabídky programů pro dospělé

(NE)OBYČEJNÉ MÍSTO   NOVINKA!

1,5 hod, 80 Kč/žák + cestovné, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)


Cíl: budování vztahu k místu a k přírodě, rozvoj badatelských dovedností, podpora biodiverzity, rozvoj aktivního občanství

Obsah: Podíváme se na obyčejný kousek přírody ve vašem okolí novýma očima. Co všechno se tam ukrývá? Kolik tam objevíme živočichů, barev, vody, jedlých rostlin ...? Co nám příroda v něm poskytuje a co bychom pro podporu přírody na tomto místě mohli naopak udělat my lidé?... Žáky čeká pátrání, řada otázek a objevů a využití rozmanitých pomůcek. Program proběhne na nějakém vám blízkém místě - ať už oblíbeném či napak lidmi opomíjeném.

Činnosti a metody: venkovní a místně zakotvené učení, kontakt s přírodou, bádání, pozorování, kritické myšlení

Co je třeba zajistit: Vybrat místo, ve vašem okolí, které vás láká ke zkoumání, nebo na které se chcete podívat novýma očima. Při objednávání programu nám dát vědět, o které místo jde. Váháte-li - můžete s námi výběr místa předem probrat. Oblečení dětí na ven v daném počasí.


KLIMA SE MĚNÍ, A CO JÁ?

3 hod (2 x 1,5 hod + 2 přestávky), 150 Kč + cestovné

Cíle: vytvořit si představu o komplexnosti klimatické změny; seznámit se s možnostmi, jak mohu sám přispět k řešení
Obsah: Žáci si připomenou či prohloubí své znalosti týkající se skleníkového jevu a zahrají si krátkou simulační hru o příčinách změny klimatu v historických souvislostech. Také se vydají na „expedici“ do různých koutů světa a pomocí různých experimentů a kreativních úkolů objevují rozmanité dopady a zpětné vazby. Druhá část je zaměřena na řešení změny klimatu. Má žáky aktivovat, ukázat jim, že i oni sami mohou přispět k řešení, a nabídne jim řadu tipů, jak na to.
Činnosti a metody: simulační hra, demonstrační pokusy, práce ve skupinách, kritické myšlení.
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)

MINIMUM O KLIMATU

( = zkrácená verze programu Klima se mění ...)
7. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 80 Kč/žák + cestovné

Cíle: uvědomit si změnu klimatu jako závažný problém, objevit řadu řešení, zjistit, do kterých se můžeme zapojit
Obsah: Připomeneme si skleníkový jev, zahrajeme si krátkou demonstrační hru o příčinách změny klimatu a podíváme se i na dopady v ČR. Hlavně si ale ukážeme, že tento problém má řadu řešení, ke kterým mohou přispět i sami žáci a nabídneme jim řadu tipů, jak na to.  
Činnosti a metody: simulační hra, výklad, ukázky, diskuse, kritické myšlení.
S sebou: přezůvky


JAK VYLEPŠIT DŮM

1,5 hod, 80 Kč/žák + cestovné

Cíl: seznámit se s problematikou úspor energie při provozu rodinného domku, pochopit klady a zápory nízkoenergetických a pasivních domů
Obsah: V simulační hře si studenti pokusí vylepšit rodinný domek nejen podle ekonomických ale i podle ekologických hledisek. Budou řešit zateplení, okna, vytápění, větrání a ohřev vody a tím se pokusí snížit náklady a energetickou náročnost domu. Vysvětlíme si pojmy nízkoenergetický a pasivní dům.
Činnosti a metody: simulační hra

JEZERO

1,5 hod, 80 Kč/žák + cestovné

Cíl: uvědomit si nutnost spolupráce při využívání přírodních zdrojů
Obsah: Simulační hra, ve které si na příkladu několika továren využívajících vodu z blízkého jezera ukážeme, kam vede touha po zisku za každou cenu a neschopnost dohodnout se na společném řešení problému.
Činnosti a metody: simulační hra, diskuse


AFRICKÁ VESNICE

1,5 hod, 80 Kč/žák + cestovné

Vzdělávací cíl: seznámit se s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, pochopit význam humanitární pomoci.
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik. Studenti pochopí, že přežití závisí nejen na našich vlastních schopnostech, ale i na vnějších podmínkách. Jednou z nich je i humanitární pomoc bohatých zemi, tedy i ČR.
Činnosti a metody: Jednoduchá a zábavná simulační hra, diskusní aktivity.


JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO

1,5 hod, 80 Kč/žák + cestovné

Cíl: uvědomit si nezbytnost spolupráce a důvěry v ostatní při většině lidských činností
Obsah: Zkusíme si různé kooperativní hry a aktivity, které žáky, kromě společné akce, legrace a pohybu, dovedou k zamyšlení nad výhodami i úskalím spolupráce ve skupině.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, diskuse.


DRÁTKOVÁNÍ

1 hod, 80 Kč + cestovné

Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti, seznámení s tradičním řemeslem
Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Každý si práci s drátem vyzkouší a drátováním si ozdobí kámen. Studenty čeká i relaxační aktivita s kameny, při které si ověří schopnost svého vnímání a hmat.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, tvořivá činnost


OVČÍ VLNA

1 hod, 85 Kč/žák + cestovné

Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti při práci s přírodním materiálem, seznámit se s postupem a technikami zpracování vlny
Obsah: Ovečky místo sekačky má dnes už kde kdo, ale zpracovat jejich vlnu je dovednost, kterou je třeba oprášit z dob dávné minulosti. Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, dozvíme se o jejím zpracování. Každý si vyzkouší předení na vřetánku a kolovrátku. Nakonec si každý vytvoří z vlny malé výtvarné dílko technikou filcování jehlou.
Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost


VYŘEZÁVÁNÍ

1,5 hod, 80 Kč/žák + cestovné

Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti, posílit samostatnost a sebevědomí
Obsah: Děti poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a děti si samostatně vyřežou malou lžičku „lopatičku“, kterou si také odvezou.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
Co je třeba zajistit: Prostor kde můžeme řezat s místem na sezení pro všechny zúčastněné. Prostor může být venkovní ve stínu nebo i vnitřní.


Ekocentrum PALETA, Štolbova 2874, 530 02 Pardubice. Tel., fax: 466 614 352, e-mail: ekocentrum@paleta.cz