Délka trvání výukových
programů a jejich cena je uvedena u každého jednotlivého programu, ve většině případů trvají 1,5 hod (tedy jako 2 spojené vyučovací hodiny). Začátky
programů budou stanoveny po dohodě s vámi. Je možno objednat i několik
programů za sebou nebo paralelně (přijede více lektorů za jedno cestovné).
Ceny jsou uvedeny u jednotlivých programů. Do ceny výjezdových programů je oproti programům probíhajícím na naší pobočce již zahrnut příplatek 10 Kč na dítě. Cena dále zohledňuje délku programu a cenu za spotřebovaný materiál a suroviny.
Kromě ceny za program se za výjezd platí ještě cestovné 8 Kč/km (auto).
Minimální platba je za 10 účastníků programu.
Doporučený počet účastníků na jednom programu je 15-25 (počet nad 28 vyžaduje předchozí vzájemnou dohodu)
Při programu za kázeň žáků ručí a odpovědnost za žáky plně nese doprovázející pedagog!
Požadavky na výbavu dětí i na prostorové a materiálové zázemí jsou uvedeny u jednotlivých programů.
V případě nepříznivého počasí může dojít ke změnám v obsahu programů odehrávajících se venku, nebo po vzájemné dohodě může být program nahrazen jiným.
Objednávky programů:
telefonicky: 733 156 218
e-mailem: oucmanice@paleta.cz
(písemně: Ekocentrum Paleta, pobočka Oucmanice, Oucmanice 36, 562 01 Ústí nad Orlicí)
Délku programu pro MŠ vždy uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí, v časovém rozmezí 1 až 1,5 hod.
70 Kč + cestovné
Cíl: seznámení se životem a produkty včel
Obsah: Děti si vyzkouší role královny, dělnice a trubců. Zjistí, jak vlastně včela vypadá a čím je užitečná pro přírodu a člověka. Na závěr si vyrobí svíčku z včelího vosku a ochutnají med.
Činnosti a metody: ukázky, smyslové vnímání, dramatická výchova, praktická činnost
V MYŠÍM KOŽÍŠKU
1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)
65 Kč
Cíl: rozšířit představy o fungování přírody, získat vlastní zajímavé zážitky v přírodním prostředí, naučit se jemněji vnímat své okolí, naučit se více o životě myši domácí
Obsah: Děti zažívají různými formami na vlastní kůži jak žije myš domácí. Učí se pohybovat, hledají potravu, schovávají se před predátory, komunikují. Na vlastní kůži poznají i cestu trávicím traktem užovky, to vše hravě a velice reálně.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, pohyb v přírodě, spolupráce
Program vyžaduje venkovní prostředí (školní zahrada, park, různorodé těsné okolí školy)
PŘÍPAD KOMPOST
2. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: porozumět fungování kompostu, seznámit se s půdními živočichy, uvědomit si potřebu třídění bioodpadů
Obsah: Děti budou formou detektivního příběhu pátrat po tom, kam se ztrácejí odpady vyhozené na kompost, které odpady se na kompostu nerozloží a proč. Blíže se seznámí s řadou půdních živočichů, které na kompostu sami najdou a prozkoumají v mikroskopu.
Činnosti a metody: hra, pozorování, výklad, ukázky, práce s mikroskopem, pracovní list
Co je třeba zajistit: kompost na školní zahradě nebo v blízkém okolí školy, děti oblečení na ven, které je možno ušpinit, pro případ hrozícího deště pláštěnku či deštník (probíhá za každého počasí)
ŽIVÁ A MRTVÁ VODA
2. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: získání základních znalostí a souvislostí k tématům koloběh vody v přírodě, zdroje pitné vody, odpadní voda, spotřeba vody
Obsah: Voda je vzácný zdroj kterého je v současnosti čím dál větší nedostatek. Děti si zopakují nebo objeví koloběh vody v přírodě. Zamyslí se nad tím, na co všechno vodu potřebujeme a jak s ní můžeme šetřit. Názorně uvidí a uvědomí si, odkud v přírodě vodu vlastně bereme a kam a v jakém stavu ji do přírody opět vracíme.
Činnosti a metody: samostatná práce ve skupinách, diskuse, pokus, ukázky, pohybové a kooperativní hry.
LESY V OHROŽENÍ
1. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: uvědomit si význam lesů, uvědomit si důležitost jejich kvality a souvislost mezi lidskou činností a poškozováním lesů
Obsah: Děti se zamyslí nad tím, co nám dává les nám a čím je užitečný pro přírodu a krajinu. Formou her se seznámí se zranitelností lesa vůči negativním přírodním i lidským vlivům. Přitom poukážeme zejména na nevýhody smrkových monokultur.
Činnosti a metody: pohybové a kooperativní hry, tvořivá činnost, výklad
VČELY
1. - 5. třída
1,5 hod, 75 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s životem včel medonosných a s jejich významem nejen pro člověka ale i pro přírodu
Obsah: Program ukazuje pomocí her, dramatické výchovy a názorných pomůcek život včel. Na chvíli se staneme královnou, dělnicemi a trubci, vyzkoušíme si některá včelí řemesla, ochutnáme dobrůtku ze včelí kuchyně a vyrobíme si svíčku ze včelího vosku.
Činnosti a metody: pohybové hry a aktivity, praktická činnost, výklad, ukázky
AFRICKÁ VESNICE
2. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: Seznámení s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, pochopení významu humanitární pomoci
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik.
Činnosti a metody: simulační hra
JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO
1. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: uvědomit si nezbytnost spolupráce a ohleduplnosti v kolektivu
Obsah: Zkusíme si různé kooperativní hry a aktivity, které žáky, kromě společné akce, legrace a pohybu, dovedou také k zamyšlení nad výhodami či úskalím spolupráce ve skupině. Společně vymysíme a zapíšeme dobré rady, jak spolu lépe vycházet.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, pohybové aktivity, diskuse
HRY NA VSI
1. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: objevit radost ze hry venku na čerstvém vzduchu, oživení starších tradic
Obsah: Děti si vyzkouší několik jednoduchých her, které si pak mohou děti snadno hrát i samy venku s kamarády. Všechny se hrály už v dávné minulosti a není k tomu potřeba nic než pár kamínku, klacíků, fazolí nebo kuliček. Čeká nás tlučení špačků, kuličky, drápky, hry s fazolemi, káča...
Činnosti a metody: hry venku
Co je třeba zajistit: Vhodný prostor - školní hřiště, nebo venkovní prostor, kde je alespoň na části zpevněná rovná plocha, a kde nikoho neohrozíme odlétávajícími špačky, které odpalujeme na dálku. Děti oblečení na ven, obuv sportovnějšího charakteru
Program probíhá pouze za příznivého počasí
OVČÍ VLNA
1. - 5. třída
1 hod, 75 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s přírodním textilním materiálem a jeho
tradičním zpracováním, rozvoj tvořivosti a zručnosti
Obsah: Ovečky místo sekačky má dnes už kde kdo, ale zpracovat jejich vlnu je dovednost, kterou je třeba oprášit z dob dávné minulosti. Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, česání vlny, předení na vřetánku, děti si vyzkouší i předení na kolovrátku. Každý sám si zkusí z vlny vyrobit malý obrázek nebo náramek technikou plstění.
Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost
DRÁTKOVÁNÍ
1. - 5. třída
1 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti
Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Děti si práci s drátem sami vyzkouší a pomocí drátování si ozdobí kameny. Při seznamování s kameny si prověří i své vnímání a hmat.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
VYŘEZÁVÁNÍ
3. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti, posílit samostatnost a sebevědomí
Obsah: Děti poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a děti si samostatně vyřežou malou lžičku „lopatičku“, kterou si také odvezou.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
Co je třeba zajistit: Prostor kde můžeme řezat s místem na sezení pro všechny zúčastněné. Prostor může být venkovní (bez deště a větru) nebo i vnitřní.
ENERGIE NENÍ ZADARMO - NOVINKA
6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč
Cíl: motivovat žáky k zájmu o snižování zbytečné spotřeby energie, dodat jim inspiraci jak na to
Obsah: Žáci se naučí, jak zjistit „kolik který spotřebič žere energie“. Vyzkouší si práci s měřákem spotřeby elektrické energie a budou zjišťovat např.: kolik energie se spotřebuje na ohřev vody, kolik spotřebují různé typy svítidel, nebo kde se v domácnosti nacházejí „skrytí žrouti energie“. Také se naučí orientovat se v energetickém štítku a umět si z něj spočítat, kolik peněz vlastně stojí např. sledování televize či upečení bábovky. Zbytek lekce je zaměřen na praktické tipy, jak energiemi šetřit.
Činnosti a metody: práce ve skupinách, pokusy, počítání a práce se vzorečky, práce s textem, postřehová hra
S sebou: přezůvky
JAK VYLEPŠIT DŮM
6. - 9. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s problematikou úspor energie při provozu rodinného domku, pochopit klady a zápory nízkoenergetických a pasivních domů
Obsah: V simulační hře se žáci pokusí vylepšit rodinný domek nejen podle ekonomických, ale i podle ekologických hledisek. Budou řešit zateplení, okna, vytápění, větrání a ohřev vody a tím se pokusí snížit náklady a energetickou náročnost domu. Vysvětlíme si pojmy nízkoenergetický a pasivní dům.
Činnosti a metody: simulační hra
NÁVRAT DIVOČINY - NOVINKA
7. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč
Cíl: uvědomit si funkce a důležitost divoké přírody (nejen) jako součást řešení klimatické krize
Obsah: Zamyslíme se nad tím, co všechno se skrývá pod pojmem divočina, a proč je na světě důležitá. Objevíme, že velká část divočiny se skrývá i v půdě. Pomocí krátké simulační hry prozkoumáme, jak souvisí téma divočiny se změnou klimatu. Žáci se také dozvědí, jak mohou k obnově divočiny sami přispět, a zkusí si naprojektovat divočinu i do okolí jejich školy.
Činnosti a metody: demonstračně-simulační hra, kritické myšlení, pozorování a zkoumání, miniprojekt ve skupinkách
S sebou: přezůvky
(Tvorbu podpořilo v
roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat
stanoviska MŽP.)
LESY V OHROŽENÍ
6. - 9. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: uvědomit si význam lesů a souvislost mezi jejich kvalitou a funkcí, uvědomit si souvislost mezi lidskou činností a poškozováním lesů, chápe dopad změny klimatu na naše lesy.
Obsah:
Žáci se zamyslí nad tím, co nám dává les a jaké jsou jeho funkce
v krajině. Objeví, jak se to liší pro přirozený nebo intenzivně
hospodářsky využívaný les. Formou her se seznámí se zranitelností
smrkových
monokultur vůči negativním přírodním i lidským vlivům a poučí se o
udržitelném hospodaření v lesích.
Činnosti a metody: pohybové a kooperativní hry, diskuse, tvořivá činnost, výklad
S sebou: přezůvky
6. - 9. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: uvědomit si nutnost spolupráce při využívání přírodních zdrojů
Obsah: Simulační hra, ve které si na příkladu několika továren využívajících vodu z blízkého jezera ukážeme, kam vede touha po zisku za každou cenu a neschopnost dohodnout se na společném řešení problému.
Činnosti a metody: simulační hra, diskuse
6. - 9. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, pochopit význam humanitární pomoci.
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik. Žáci pochopí, že přežití závisí nejen na našich vlastních schopnostech, ale i na vnějších podmínkách. Jednou z nich je i humanitární pomoc bohatých zemi, tedy i ČR.
Činnosti a metody: Jednoduchá a zábavná simulační hra, diskusní aktivity.
JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO
6. - 9. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: uvědomit si nezbytnost spolupráce a důvěry v ostatní při většině lidských činností
Obsah: Zkusíme si různé kooperativní hry a aktivity, které žáky, kromě společné akce, legrace a pohybu, dovedou také k zamyšlení nad výhodami či úskalím spolupráce ve skupině.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, diskuse.
VYŘEZÁVÁNÍ
6. - 9. třída
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti, posílit samostatnost a sebevědomí
Obsah: Děti poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a děti si samostatně vyřežou malou lžičku „lopatičku“, kterou si také odvezou.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
Co je třeba zajistit: Prostor kde můžeme řezat s místem na sezení pro všechny zúčastněné. Prostor může být venkovní ve stínu nebo i vnitřní.
DRÁTKOVÁNÍ
6. - 9. třída
1 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti, seznámení s tradičním řemeslem
Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Každý si práci s drátem vyzkouší a drátováním si ozdobí kámen. Žáky čeká i relaxační aktivita s kameny, při které si ověří schopnost svého vnímání a hmat.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, tvořivá činnost
OVČÍ VLNA
6. - 9. třída
1 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti při práci s přírodním materiálem, seznámit se s postupem a technikami zpracování vlny
Obsah: Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, dozvíme se o jejím zpracování. Každý si vyzkouší předení na vřetánku a kolovrátku. Nakonec si každý vytvoří z vlny malé výtvarné dílko technikou filcování jehlou.
Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost
JAK VYLEPŠIT DŮM
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s problematikou úspor energie při provozu rodinného domku, pochopit klady a zápory nízkoenergetických a pasivních domů
Obsah: V simulační hře si studenti pokusí vylepšit rodinný domek nejen podle ekonomických ale i podle ekologických hledisek. Budou řešit zateplení, okna, vytápění, větrání a ohřev vody a tím se pokusí snížit náklady a energetickou náročnost domu. Vysvětlíme si pojmy nízkoenergetický a pasivní dům.
Činnosti a metody: simulační hra
JEZERO
1,5 hod, 60 Kč + cestovné
Cíl: uvědomit si nutnost spolupráce při využívání přírodních zdrojů
Obsah: Simulační hra, ve které si na příkladu několika továren využívajících vodu z blízkého jezera ukážeme, kam vede touha po zisku za každou cenu a neschopnost dohodnout se na společném řešení problému.
Činnosti a metody: simulační hra, diskuse
AFRICKÁ VESNICE
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Vzdělávací cíl: seznámit se s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, pochopit význam humanitární pomoci.
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik. Studenti pochopí, že přežití závisí nejen na našich vlastních schopnostech, ale i na vnějších podmínkách. Jednou z nich je i humanitární pomoc bohatých zemi, tedy i ČR.
Činnosti a metody: Jednoduchá a zábavná simulační hra, diskusní aktivity.
JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: uvědomit si nezbytnost spolupráce a důvěry v ostatní při většině lidských činností
Obsah: Zkusíme si různé kooperativní hry a aktivity, které žáky, kromě společné akce, legrace a pohybu, dovedou k zamyšlení nad výhodami i úskalím spolupráce ve skupině.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, diskuse.
DRÁTKOVÁNÍ
1 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti, seznámení s tradičním řemeslem
Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Každý si práci s drátem vyzkouší a drátováním si ozdobí kámen. Studenty čeká i relaxační aktivita s kameny, při které si ověří schopnost svého vnímání a hmat.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, tvořivá činnost
OVČÍ VLNA
1 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti při práci s přírodním materiálem, seznámit se s postupem a technikami zpracování vlny
Obsah: Ovečky místo sekačky má dnes už kde kdo, ale zpracovat jejich vlnu je dovednost, kterou je třeba oprášit z dob dávné minulosti. Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, dozvíme se o jejím zpracování. Každý si vyzkouší předení na vřetánku a kolovrátku. Nakonec si každý vytvoří z vlny malé výtvarné dílko technikou filcování jehlou.
Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost
VYŘEZÁVÁNÍ
1,5 hod, 70 Kč + cestovné
Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti, posílit samostatnost a sebevědomí
Obsah: Děti poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a děti si samostatně vyřežou malou lžičku „lopatičku“, kterou si také odvezou.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
Co je třeba zajistit: Prostor kde můžeme řezat s místem na sezení pro všechny zúčastněné. Prostor může být venkovní ve stínu nebo i vnitřní.