Délka trvání výukových
programů a jejich cena je uvedena u každého jednotlivého programu. Je možno objednat i několik programů za
sebou. Čas začátku programu přizpůsobíme vašim možnostem. Abyste dopoledne stihli 2 programy za sebou, je dobré začít do 8:30. Mezi
jednotlivými programy je přestávka na svačinu a odpočinek. Při plánování doby
odjezdu je proto nutno připočíst navíc cca 15 - 20 minut času na přestávku. Případně 30 minut na přestávku na oběd.
Cena jednotlivých programů zohledňuje délku programu, časovou náročnost lektorů na přípravu, nutnost případné přítomnosti více lektorů a cenu za spotřebovaný materiál a suroviny. Ceny jsou uvedeny u jednotlivých programů.
Nabízíme možnost objednání
oběda v naší jídelně. Cena oběda pro ZŠ je 130 Kč/os, pro MŠ 90 Kč.
Nabídka výjezdových programů se liší a včetně cen a cestovného je uvedena v rubrice „Výjezdové programy“.
Minimální platba je za 10 účastníků programu. Doporučený počet účastníků na programu je 15-25.
Při programu za kázeň žáků ručí a odpovědnost za žáky plně nese doprovázející pedagog!
Požadavky na výbavu dětí jsou uvedeny u jednotlivých programů. Na program jsou zpravidla nutné přezůvky. Některé programy probíhají venku – je nutné vhodné oblečení.
V případě nepříznivého počasí může dojít ke změnám v obsahu venkovních programů, nebo po vzájemné dohodě může být program nahrazen jiným.
Objednávky programů:
telefonicky: 733 156 218
e-mailem: oucmanice@paleta.cz
(písemně: Ekocentrum Paleta, pobočka Oucmanice, Oucmanice 36, 562 01 Ústí nad Orlicí)
Nově je také možné náš venkovní areál s nově vybudovanými interaktivními prvky navštívit i bez programu. Podrobnosti viz "Samoobslužné programy ve venkovním areálu" v levém menu. Tvorbu venkovních vzdělávacích interaktivních prvků podpořilo v roce 2018, Ministerstvo pro místní rozvoj.
BARVY ZEMĚ
1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)
65 Kč
Cíl: rozvoj tvořivosti a zručnosti, vyzoušet si tvorbu vlastních přírodních barev a práci s nimi
Obsah: Děti projdou celým procesem tvorby vaječné tempery. Ve skupinkách budou roztloukat, drtit a přesívat barevné jíly. Poté je míchat s vajíčkem a dalšími přírodními přísadami až vzniknou přírodní tempery. Těmi potom namalují obrázky, které si vezmou domů.
Činnosti a
metody: výtvarná tvorba, rukodělná činnost s přírodním materiálem, práce ve skupině, smyslové vnímání
S sebou: v zimě přezůvky (v létě probíhá program celý venku ve venkovní učebně)
ŽABIČKY A TŮŇKY
1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)
60 Kč
Cíl: seznámení se životem obojživeníků a jejich prostředím; pohyb venku; poznávání přírody
Obsah: Děti se promění v žabičky, absolvují žabí rozvičku a trénink, seznámí se s vývojem žáby a její potravou a zkusí utéct hladovému čápovi. Nakonec zkusíme vypozorovat skutečné žabí sousedy našeho rybníčku a nových tůněk.
Činnosti a metody: pobyt venku a kontakt s přírodou, pohybové hry, dramatizace
Pozn.: Program není vhodný na zimní období.
VĚTVE A KLACKY
1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)
65 Kč
Cíl: budování vztahu k přírodě a motivace k hraní si venku, rozvoj tvořivosti a motoriky dětí.
Obsah: Děti pomůžou skřítkovi Kořínkovi vybudovat jeho království, k dispozici budou mít klacky,klacíky,špalíčky,kůry z různých druhů stromů,šišky,mech atp. Skřítek je naučí různá kouzla a cviky s obyčejnými klacíky, které najdou v přírodě. Děti si také z větve vyrobí svého vlastního dřevěného skřítka a odnesou domů.
Činnosti a metody: pohyb venku, dramatizace, praktická činnost - práce se dřevem
Tvorbu programu Větve a klacky podpořilo Ministerstvo životního prostředí.
V MYŠÍM KOŽÍŠKU
1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)
60 Kč
Cíl: rozšířit představy o fungování přírody, získat vlastní zajímavé zážitky v přírodním prostředí, naučit se jemněji vnímat své okolí, naučit se více o životě myši domácí
Obsah: Děti zažívají různými formami na vlastní kůži jak žije myš domácí. Učí se pohybovat, hledají potravu, schovávají se před predátory, komunikují. Na vlastní kůži poznají i cestu trávicím traktem užovky, to vše hravě a velice reálně.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, pohyb v přírodě, spolupráce
Tvorbu programu V myším kožíšku podpořilo Ministerstvo životního prostředí.
DOMÁCÍ ZVÍŘÁTKA
1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)
65 Kč
Cíl: seznámit se s domácími zvířátky, jejich potřebami, jejich užitečností a produkty; kontakt se zvířaty
Obsah: Děti se seznámí hospodářskými zvířaty a jejich mláďaty. Dozví se, jaký máme z těchto zvířat užitek a jaké jsou jejich potřeby. O užitečnosti zvířat se přesvědčíme u výroby konkrétního výrobku - děti si sami vyrobí máslo a na kousku pečiva ochutnají. Za domácími zvířátky u nás na statku se půjdeme podívat a s některými se i pomazlíme. Čekají na nás ovečky, králíci, morčátka, osel Ámos a stádečko přítulných koziček.
Činnosti a metody: hry, činnosti rozvíjející poznání, kontakt se zvířaty, praktická činnost - výroba másla
S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit
VČELIČKY
1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)
65 Kč
Cíl: seznámení se životem a produkty včel
Obsah: Děti si vyzkouší role královny, dělnice a trubců. Zjistí, jak vlastně včela vypadá a čím je užitečná pro přírodu a člověka. Na závěr si vyrobí svíčku z včelího vosku a ochutnají med.
Činnosti a metody: ukázky, smyslové vnímání, dramatická výchova, praktická činnost
S sebou: přezůvky
POPELKA PEČE PLACKY
pozn. doba trvání 1,5 hodiny
70 Kč
Cíl: dozvědět se, z čeho se vyrábí pečivo a upéct si vlastní
Obsah: Popelka dostala od macechy za úkol upéct placky, ale potřebuje pomoci – obilí je smíchané s hrachem. Z obilí si děti na ručním kamenném mlýnku namelou mouku, smísí s vodou a společnými silami vytvoří těsto. Každý si z těsta vytvoří placičku a ozdobí semínky. Než budou placky hotové, bude čas i na pár drobných her nebo vyprávění příběhu.
Činnosti a metody: rozvoj jemné motoriky, praktická činnost, dramatizace
S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit
VÁNOCE
65 Kč
Cíl: oživení tradic, aktivní prožívání Vánoc
Obsah: Dětem zahrajeme krátké divadlo, které jim vysvětlí, jak to bylo s narozením Ježíška a vyzkoušíme si pár štědrovečerních zvyků. Nakonec se všichni stanou součástí živého betlému s našimi zvířátky. Vezměte si s sebou fotoaparáty.
Činnosti a metody: učení nápodobou, navození příjemné atmosféry (koledy, vánoční stromeček, atd.)
S sebou: přezůvky
TŘI OŘÍŠKY PRO VEVERKU
2,5 až 3 hod, terénní program (do 2 km, na trase Oucmanice - lesní terén - Oucmanice), program je vhodný od září do poloviny listopadu
120 Kč
Cíl: rozšířit
představy o fungování přírody v podzimním období; bližší seznámení s životem veverky obecné a dalších lesních zvířat; pobyt venku; rozvoj dovedností (pohyb, spolupráce)
Obsah: Děti se seznámi s veverkou Terkou, které pomohou společně s dalšími lesními zvířátky doplnit zásoby na zimu. Seznámí se tek nejen s životem veverky, ale i s podzimním lesem a jeho dalšími obyvateli. Za doměnu si do školky odvezou zasazená semínka (smrk, borovice, líska), o které se následně budou starat.
Činnosti a metody: kontakt s přírodou činnosti rozvíjející poznání, pohybové hry a spolupráce
ROZRUCH V PTAČÍM LESE
pro děti minimálně od 5ti let!
2,5 hod, 150 Kč, délka trasy: 2,5 km (Oucmanice - Brandýs nad Orlicí)
n
Cíl: Prožitky v přírodě; rozšířit představy o fungování přírody; naučit se jemněji vnímat prostředí; naučit se na několika vybraných příkladech více o životě ptáků.
Obsah: Skupina prochází s průvodcem cestou z Oucmanic k labyrintu u pomníku Jana Amose Komenského v Brandýse nad Orlicí (je třeba zaplatit vstupné). Program končí v labyrintu pouze v sezóně, kdy je možné otevření labyrintu objednat. Cestou hledají ptáky, obyvatele lesa a snaží se od nich dozvědět, co vneslo na jinak klidné a harmonické místo takový rozruch. Aby se však s nimi ptáci vůbec bavili, musí se vždy přiblížit jejich způsobu života. Najdete příčinu zmatku mezi obyvateli lesa?
S sebou: Svačina, pití, obuv a oblečení do terénu přiměřené počasí.
4. - 5. třída
minimálně 3 hod (4 vyučovací + přestávky), 140 Kč, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)
Cíl: rozvoj badatelských a kooperativních dovedností, zkoumání přírodních jevů, budování vztahu k přírodě a místu
Obsah: Žáci si v týmech vyzkouší kompletní badatelskou lekci, od tvorby otázek a hypotéz, přes bádání metodou, kterou sami navrhnou, až po prezentaci výsledků ostatním. Bádat budeme venku, na školním pozemku či na nějakém zajímavém místě blízko školy, podle vašeho výběru. Při bádání budeme objevovat, jak funguje příroda či jak do přírodních procesů zasahuje člověk.
Činnosti a metody: Badatelsky orientovaná výuka, kritické myšlení, pozorování, měření, prezentace, kontakt s přírodou
S sebou: Oblečení dětí na ven v daném počasí.
6. - 9. třída
minimálně 3 hod + čas na přestávky, 140 Kč, program nabízíme ve vegetační sezóně (= cca od poloviny března do poloviny listopadu)
Cíl: rozvoj badatelských a kooperativních dovedností, zkoumání přírodních jevů, budování vztahu k přírodě a místu
Obsah: Žáci si v týmech vyzkouší kompletní badatelskou lekci, od tvorby otázek a hypotéz, přes bádání metodou, kterou sami navrhnou, až po prezentaci výsledků ostatním. Bádat budeme venku, na školním pozemku či na nějakém zajímavém místě blízko školy, podle vašeho výběru. Při bádání budeme objevovat, jak funguje příroda či jak do přírodních procesů zasahuje člověk.
Činnosti a metody: Badatelsky orientovaná výuka, kritické myšlení, pozorování, měření, prezentace, kontakt s přírodou
S sebou: Oblečení dětí na ven v daném počasí.