Články v této rubrice:
POBYTOVÉ PROGAMY ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY PRO ŠKOLY
POBYTOVÉ PROGRAMY ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY PRO ŠKOLY

Nabízíme vícedenní pobyty s programem pro základní a střední školy. Pobytový program je zaměřen podle výběru pedagoga z předložené nabídky.

Pětidenní pobytové programy začínají v pondělí obědem a končí v pátek obědem. Po dohodě je možno pobytový program prodloužit, zkrátit či upravit. Programy jsou řazeny do bloků: dopoledne, odpoledne, event. večer a jsou přizpůsobeny věku a schopnostem účastníků. Součástí pětidenního programu je celodenní výlet vybraný po dohodě s pedagogem.

Pro školy s omezeným množstvím času nebo prostředků nabízíme třídenní varianty pobytových programů. Výhodou je též uspokojení většího množství zájemců o naše pobytové programy. Třídenní pobyty začínají a končí obědem, a probíhají buď od pondělí do středy nebo od středy do pátku. Přijet mohou tedy až 4 třídy - dvě na první polovinu týdne, dvě na druhou polovinu týdne. Obvykle se jedná o zkrácenou verzi pětidenního programu bez výletu a některých programů.

Po celou dobu pobytu za kázeň a bezpečnost žáků zodpovídá pedagogický doprovod. Programy navazují na RVP zejména v průřezových tématech Environmentální výchova, Osobnostní a sociání výchova a Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Řadu dovedností a znalostí si žáci osvojí například při výrobě různých věcí z přírodních materiálů, ale i formou nejrůznějších her. Všechny pobytové programy jsou propojeny seznamovacími, tvořivými a týmovými hrami či aktivitami zaměřenými na stmelení skupiny, osobnostní rozvoj a poznání sebe sama.

OBJEDNÁVKY
nejlépe telefonicky: 731 572 619 (P. Formánková)
e-mailem: petra.formankova@paleta.cz
(písemně: Ekocentrum Paleta, pobočka Oucmanice, Oucmanice 36, 562 01 Ústí nad Orlicí)
Pětidenní pobyty pro I. stupeň ZŠ
POLEM NEPOLEM - hospodářský program

Vhodné pro: 1.-5. třída ZŠ

Období: celoročně

Cíle: Seznámení s životem na vsi, trénink dovedností vedoucích k samostatnosti a soběstačnosti, rozvoj zodpovědného jednání a šetrného přístupu k přírodním zdrojům.

Obsah: Děti zažijí jaké to je hospodařit na vsi. V průběhu týdne budou třídit odpady, vyzkouší jak se dojí mléko a vyrobí několik různých mléčných výrobků, upečou si housky nebo koláč, budou pečovat o domácí a hospodářská zvířata, budou pracovat se dřevem a vyřezávat, uvaří léčivý bylinkový čaj, prozkoumají jak funguje kompost, zjistí jak hospodařit s vodou a vyrazí na výlet do okolní krajiny.

Činnosti a metody: Kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, pozorování a výzkum, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba, výtvarná činnost, pohybové a kooperativní hry, práce s textem, exkurze, celodenní výlet.

Program "Kompost".
Cvrnkání kuliček v programu "Hry na vsi."
Příprava chlebového těsta.
KOUSKY PŘÍRODY - přírodovědný program

Vhodné pro: 1.–5. třída ZŠ

Období: pouze v období duben - říjen!

Cíle: seznámení s několika základními ekosystémy (les, louka, rybník, zahrada), co v nich žije a roste, jak fungují a porozumění jejich propojení v krajině; uvědomění si závislosti lidí na stavu krajiny, ve které žijí; upevnění vztahu k přírodě a rozvoj úcty k životu

Obsah: Děti se stanou součástí příběhu či pohádky, v němž vyřeší problém s povodněmi, suchem, vichřicí i hladomorem a budou tvořit krajinu, tak aby se v ní dobře žilo. Na vlastní kůži si užijí louku, les, rybník a zahradu, dozví se něco jejich přirozených obyvatelích i o tom, jaký vliv na ně máme my, lidé. Také budou lovit a zkoumat vodní živočichy, zpracovávat ovčí vlnu, vařit léčivé čaje z divokých bylin, vyrábět ptačí budku či krmítko, a udělají si svíčky ze včelího vosku.

Činnosti a metody: Kontakt s přírodou, pohybové a kooperativní hry, prožitkové aktivity, skupinová práce a spolupráce, pozorování a výzkum, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba a výtvarná činnost, výlet.

Sestavování obrázku včely.
Závěr.
LABYRINT SVĚTA - multikulturní a osobnostní program

Vhodné pro: 1.-5. třída ZŠ

Období: celoročně

Cíle: uvědomění si důležitosti rozmanitosti - ve vlastním životě, v lidské společnosti, i v přírodě; stmelení kolektivu, osobnostní rozvoj, rozvoj kreativity, budování kladného vztahu k přírodě

Obsah: Děti budou cestovat za pokladem, navštíví přitom různé země a národy až nakonec objeví poklad tam, kde ho možná nečekali. Přitom budou poznávat kulturní odlišnosti, poznávat své spolužáky, učit se s nimi spolupracovat, poznávat pestrost zdravé stravy a vařit, tvořit z hlíny, vyrábět hudební nástroje a vnímat přírodu všemi smysly. Hlavním motivem týdne je rozmanitost a pozitivní přístup k odlišnostem, paralelním motivem je spolupráce, osobnostní rozvoj a mezilidské vztahy.

Činnosti a metody: Kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity a smyslové vnímání, skupinová práce, spolupráce, ukázky, simulační hry, praktická činnost, rukodělná tvorba z přírodních a odpadních materiálů, pohybové hry a cvičení, celodenní výlet.

ZAPOMENUTÁ ZIMA - zimní program

Vhodné pro: 1.-5. třída ZŠ

Období: listopad až únor

Cíl: seznámení s polozapomenutými tradicemi a s průběhem zimy na vsi; uvědomění si závislosti člověka na proměnách přírody; prožitky v zimní přírodě

Obsah: Děti si vyzkouší a zpracují jako deník, co mohly zažívat děti v zimě před 100 lety. Projdou se muzeem starých hospodářských věcí, seznámí se s několika druhy našich ptáků a vyrobí si krmítka, naučí se rozeznávat stopy zvěře a dozví se, jak se příroda chová v zimě. Vyrobí si barevné svíčky, nařežou dřevo, zatopí v peci a upečou vánočku. Seznámí se s technikou drátkování a vyrobí si ozdobu z kamínku. V průběhu týdne se mohou připojit k péči o naše zvířata. Vyrazí na výlet zimní krajinou a doma si pak uvaří dobroty z jablek.

Činnosti a metody: kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba, výtvarná činnost, pohybové a kooperativní hry a aktivity, výlet.

Tvoření koláže "Jak se příroda připravuje na zimu."
Odlévání stop.
Řezání dřeva na topení v peci.
Pětidenní pobyty pro II stupeň ZŠ a SŠ
EKODŮM - projektový program

Vhodné pro: 6.-9. třída ZŠ, SŠ

Období: celoročně

Cíle: rozvoj zodpovědného jednání, šetrného přístupu k přírodním zdrojům, zručnosti a soběstačnosti

Obsah: V průběžném projektu se děti zaměří na místo, které je nám nejbližší a kde trávíme nejvíce času – dům, jeho blízké okolí a hospodaření v něm. Jak v něm zacházíme s vodou a s odpady, je-li obklopen pestrou a jedlou zahradou, zda v něm příliš neplýtváme energií. Vyzkouší si práci se dřevem a hlínou, poučí se o tradičních materiálech i o nejnovějších technologiích, a navrhnou vlastní eko-domy, které prezentují na závěr v architektonické soutěži.

Činnosti a metody: kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, ukázky, praktická činnost a rukodělná tvorba, pohybové a kooperativní aktivity, diskuse, práce s textem, projekt, prezentace, celodenní výlet a exkurze.

 

Výroba másla.
Společně si upečeme chleba.
Sestavování koloběhu vody v přírodě.
KOUSKY PŘÍRODY II. - přírodovědný program

Vhodné pro: 6. - 9. třída ZŠ

Období: pouze v období duben - říjen!

Cíle: seznámení s několika základními ekosystémy (les, louka, rybník, zahrada), co v nich žije a roste, jak fungují a porozumění jejich propojení v krajině; uvědomění si závislosti lidí na stavu krajiny, ve které žijí; upevnění vztahu k přírodě a rozvoj úcty k životu

Obsah: Děti se stanou správci krajiny, kde budou řešit problémy s povodněmi, suchem, vichřicí i hladomorem a měnit ji postupně tak, aby se v ní dobře žilo. Na vlastní kůži si užijí louku, les, rybník a zahradu, dozví se něco jejich přirozených obyvatelích i o tom, jaký vliv na ně máme my, lidé. Také budou lovit a zkoumat vodní živočichy, zpracovávat ovčí vlnu, uvaří léčivý čaj z divokých bylin a vyrobí si svíčky ze včelího vosku.

Činnosti a metody: Kontakt s přírodou, pohybové a kooperativní hry, prožitkové aktivity, skupinová práce a spolupráce, pozorování a výzkum, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba a výtvarná činnost, simulační hry, práce s textem, výlet.

 

Společně si zkusíme včelařit.
Monitoring vody.
Účastníci si sami připraví zdravou svačinu.
LABYRINT SVĚTA II - multikulturní a osobnostní program

Vhodné pro: 6.- 9. třída ZŠ, první ročník SŠ

Období: celoročně, program je zejména vhodný jako stmelovací týden pro nově vzniklý školní kolektiv, nebo jako odpočinkový týden v období před letními prázdninami.

Cíle: uvědomění si důležitosti rozmanitosti - ve vlastním životě, v lidské společnosti, i v přírodě; stmelení kolektivu, osobnostní rozvoj, rozvoj kreativity, budování kladného vztahu k přírodě

Obsah: Děti budou cestovat za pokladem, navštíví přitom různé země a národy až nakonec objeví poklad tam, kde ho možná nečekali. Přitom budou poznávat kulturní odlišnosti, poznávat své spolužáky, učit se s nimi spolupracovat, poznávat pestrost zdravé stravy a vařit, tvořit z hlíny, vyrábět mozaiky, vyrábět hudební nástroje, a vnímat přírodu všemi smysly. Hlavním motivem týdne je rozmanitost a pozitivní přístup k odlišnostem, paralelním motivem je spolupráce, osobnostní rozvoj a mezilidské vztahy.

Činnosti a metody: Kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity a smyslové vnímání, skupinová práce, spolupráce, ukázky, simulační hry, praktická činnost, rukodělná tvorba z přírodních a odpadních materiálů, pohybové hry a cvičení, celodenní výlet.

Třídenní pobyty pro ZŠ i SŠ
POLEM NEPOLEM - třídenní pobyt

Vhodné pro: 1.-5. třída ZŠ

Období: celoročně

Cíle: Seznámení s životem na vsi, trénink dovedností vedoucích k samostatnosti a soběstačnosti, rozvoj zodpovědného jednání a šetrného přístupu k přírodním zdrojům.

Obsah: Děti zažijí jaké to je hospodařit na vsi. V průběhu týdne budou třídit odpady, vyzkouší jak se dojí mléko a vyrobí několik různých mléčných výrobků, upečou si chleba, budou pečovat o domácí a hospodářská zvířata, budou pracovat se dřevem a vyřezávat, mohou prozkoumat jak funguje kompost a zjistit jak hospodařit s vodou nebo si uvařit léčivý bylinkový čaj (podle výběru pedagoga).

Činnosti a metody: Kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, pozorování a výzkum, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba, výtvarná činnost, pohybové a kooperativní hry, exkurze.

KOUSKY PŘÍRODY - třídenní pobyt

Vhodné pro: 1.–5. třída ZŠ

Období: pouze v období duben - říjen!

Cíle: seznámení s několika základními ekosystémy (les, louka, rybník, zahrada - dle vašeho výběru), co v nich žije a roste, jak fungují a porozumění jejich propojení v krajině; uvědomění si závislosti lidí na stavu krajiny, ve které žijí; upevnění vztahu k přírodě a rozvoj úcty k životu

Obsah: Děti si na vlastní kůži užijí např. louku, les a rybník nebo zahradu, dozví se něco jejich přirozených obyvatelích i o tom, jaký vliv na ně máme my, lidé. Také budou lovit a zkoumat vodní živočichy, mohou si uvaříit léčivý čaj z divokých bylin, vyrobit si svíčky ze včelího vosku nebo recyklovaný papír.

Činnosti a metody: Kontakt s přírodou, pohybové a kooperativní hry, prožitkové aktivity, skupinová práce a spolupráce, pozorování a výzkum, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba a výtvarná činnost.
ZAPOMENUTÁ ZIMA - třídenní pobyt

Vhodné pro: 1.-5. třída ZŠ

Období: listopad až únor

Cíl: seznámení s polozapomenutými tradicemi a s průběhem zimy na vsi; uvědomění si závislosti člověka na proměnách přírody; prožitky v zimní přírodě

Obsah: Děti si vyzkouší, co mohly zažívat děti na vesnici v zimě před 100 lety. Projdou se muzeem starých hospodářských věcí, seznámí se s několika druhy našich ptáků, naučí se rozeznávat stopy zvěře a dozví se, jak se příroda chová v zimě. Vyrobí si barevné svíčky, zatopí v peci a upečou vánočku. Seznámí se s technikou drátkování a vyrobí si ozdobu z kamínku.

Činnosti a metody: kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba, výtvarná činnost, pohybové a kooperativní hry a aktivity.

KOUSKY PŘÍRODY II. - třídenní pobyt

Vhodné pro: 6. – 9. třída ZŠ

Období: pouze v období duben - říjen!

Cíle: seznámení s několika základními ekosystémy (les, louka, rybník, zahrada - dle vašeho výběru), co v nich žije a roste, jak fungují a porozumění jejich propojení v krajině; uvědomění si závislosti lidí na stavu krajiny, ve které žijí; upevnění vztahu k přírodě a rozvoj úcty k životu

Obsah: Děti si na vlastní kůži užijí např. louku, les a rybník nebo zahradu, dozví se něco jejich přirozených obyvatelích i o tom, jaký vliv na ně máme my, lidé. Také budou lovit a zkoumat vodní živočichy, mohou si uvaříit léčivý čaj z divokých bylin, vyrobit si svíčky ze včelího vosku nebo recyklovaný papír.

Činnosti a metody: Kontakt s přírodou, pohybové a kooperativní hry, prožitkové aktivity, skupinová práce a spolupráce, pozorování a výzkum, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba a výtvarná činnost.
EKODŮM - třídenní pobyt

Vhodné pro: 6.-9. třída ZŠ, SŠ

Období: celoročně

Cíle: rozvoj zodpovědného jednání, šetrného přístupu k přírodním zdrojům, zručnosti a soběstačnosti

Obsah: V průběžném projektu se děti zaměří na místo, které je nám nejbližší a kde trávíme nejvíce času – dům, jeho blízké okolí a hospodaření v něm. Jak v něm zacházíme s vodou, je-li obklopen pestrou a jedlou zahradou, zda v něm příliš neplýtváme energií. Vyzkouší si práci se dřevem nebo hlínou, poučí se o tradičních materiálech i o nejnovějších technologiích, a navrhnou vlastní eko-domy, které prezentují na závěr v architektonické soutěži.

Činnosti a metody: kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, ukázky, praktická činnost a rukodělná tvorba, pohybové a kooperativní aktivity, diskuse, práce s textem, projekt, prezentace.
Ekocentrum PALETA, Štolbova 2874, 530 02 Pardubice. Tel., fax: 466 614 352, e-mail: ekocentrum@paleta.cz