Programy pro předškoláky s smíšené třídy
BYLINKY
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě ochutná nálevy z několika běžných léčivých bylin, najde si mezi nimi ty, které mu chutnají. Nemá problém si o ně říci, když na ně má chuť.
Obsah: Zkusíme si nejběžnější léčivé bylinky očichat a ochutnat, dozvíme se, k čemu se používají a nakonec si připravíme čaj podle vlastního receptu, který si vypijeme v malé čajovně.
Činnosti a metody: Ochutnávka bylin, diskuse na téma významu bylinek, výroba bylinné směsi.
CO ŽIJE V ZEMI
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: část učebna, část venku
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10 pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Dítě ví, že kolem žijí další milióny především bezobratlých živočichů a dokáže na nich najít něco pěkného nebo zajímavého. Zbytečně je nezabíjí, naopak je chrání.
Obsah: Děti se v areálu Natura Parku (sídlo Ekocentra PALETA) ve skupinách stanou vědci a budou hledat, pozorovat, kreslit a třeba i poznávat půdní bezobratlé živočichy. Všechny (i některé méně oblíbené) tvory se naučí respektovat a chránit. Pochopí, že jsou v přírodě důležití a nezastupitelní
Činnosti a metody: Samostatná práce ve skupinách, přímé pozorování a diskuze.
DOMÁCÍ ZVÍŘÁTKA
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: učebna s živými zvířaty (pouze Pardubice)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě chápe různorodé požadavky běžných domácích mazlíčků, dokáže s většinou zvířat bezpečně zacházet.
Obsah: Oblíbený program odehrávající se v naší učebně se zvířátky. Zaměříme se na různé domácí mazlíčky, na jejich potřeby, na správnou péči o ně a také na to, jak nám kvalitní péči oplácejí. Můžeme si mazlíčky zkusit nakrmit, napojit a ty klidnější pochovat nebo alespoň pohladit (včetně mazlíčků neobvyklých – hada a pakobylky).
Činnosti a metody: Přímý kontakt se zvířetem, tzv. hmatové pytlíky na vyzkoušení předsudků, pozorování životního prostředí a potřeb zvířat.
HRAČKY
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: část učebna, část venku
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10, pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Dítě se dokáže bavit i bez moderních elektronických hraček.
Obsah: Většina dětí v dnešní tráví hraním her na počítačích nebo tabletech spoustu volného času. My se seznámíme s hrami našich předků: se špačkem, gorodky, káčou a dalšími hrami, které jsou cenné mj. i proto, že se odehrávají převážně v přírodě a hrájí je živí lidé.
Činnosti a metody: Kooperativní a kompetitivní hry, důraz na sportovní chování.
CHLÉB
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: část učebna, část venku
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě ví, kolik práce dá příprava jakékoliv potraviny a chápe škodlivost plýtvání. Dokáže vyrobit chlebovou placku.
Obsah: Připravíme si vlastní jednoduché těsto, vyrobíme z něj placky a ty upečeme v replice historické venkovní pece. Placky si můžeme sníst.
Činnosti a metody: Samostatná práce, učení nápodobou.
JAK SE ŽIJE V LESE
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě zná nejdůležitější lesní savce a jejich pobytová znamení. Ví, jak v lese nerušit jejich životy.
Obsah: Spolu s malým ztraceným lišákem se vydáme hledat liščí rodinku. Poprosíme ostatní lesní zvířátka, aby nám pomohla a při pátrání skoro detektivním se o nich a jejich životě dozvíme spoustu zajímavých a užitečných věcí.
Činnosti a metody: Pozorování, hledání pobytových znamení, hraní rolí.
JARO
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: část učebna, část venku
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě ví, že jaro znamená obnovu a znovuzrození přírody, dokáže ocenit krásu jara a naplno si ho užít.
Obsah: Spolu s několika malými skřítky se seznámíme s děním v jarní přírodě, zaměříme se na první jarní bylinky, zpěv ptáků, zrození nového života, barvy a vůně. Zasadíme si něco zeleného do květináče a odneseme si to sebou do školky.
Činnosti a metody: Smyslové vnímání přírody, hry a dramatická výchova.
KAMARÁDSTVÍ
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě chápe, jaké hodnoty jsou potřeba ke kamarádství nebo přátelství. dokáže se kamarádsky chovat.
Obsah: Přátelství a kamarádství bylo vždy mezi moudrými lidmi považováno za jeden z největších pokladů. My si zkusíme několik her a aktivit zaměřených na spolupráci, zlepšení dobrých vztahů, potlačení sobeckosti a zamyslíme se nad různými formami kamarádství i mezi lidmi odlišných povah.
Činnosti a metody: Kooperativní hry.
KRMÍTKA
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10 pouze listopad až únor
Vzdělávací cíl: Dítě chápe význam zimy pro přírodu, zároveň ale dokáže pomoci přezimujícím druhům ptactva. Ví, jak udělat krmítko a co do něj dát.
Obsah: O ptáčcích a jiných zvířátkách na podzim a v zimě. O hladu a o tom, jak můžeme pomoci. Vyrobíme si krmítka z malých květináčů a ze šišek a ty si odneseme do školky, abychom je tam mohli pozorovat.
Činnosti a metody: Práce ve skupinkách, dramatická výchova, kooperativní hry.
LEN
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: učebna
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě ví, jak se ze lnu vyrobí látka nebo oblečení, většinu činností si vyzkoušelo.
Obsah: Za pomoci krtečka se naučíme pracovat se lnem. Nebudeme si vyrábět kalhoty s kapsami, ale zkusíme len nalámat, vyčesat, příst a tkát a nakonec siněco odneseme na památku.
Činnosti a metody: samostatná manuální práce, kooperace
LESNÍ KOUZLA
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: část učebna, část venku (pouze Pardubice)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10, pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Dítě vidí les jako místo plné tajemství, která stojí za to prozkoumat. Má k lesu větší respekt a lépe se v něm chová.
Obsah: Prostřednictvím krátké pohádky se přeneseme do doby, kdy lidé pokládali les za domov pohádkových bytostí a jevů. Ačkoliv naše zahrada není les, setkáme se s lesním kouzelníkem – druidem a pokusíme se trochu čarovat.
Činnosti a metody: Dramatická výchova, kooperativní aktivity.
MÉNĚ JE NĚKDY VÍCE
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8:45–09:45 nebo 10:10–11:10
Vzdělávací cíl: Žák se seznámí s tématem předcházení vzniku odpadů na konkrétním případu – nakupování.
Obsah: Děti si vyzkouší nakupování bez ohledu na množství obalů a po rozbalení nákupu uvidí, kolik zbytečných obalů vyprodukovaly. Dozví se, jak to udělat, aby jich bylo méně.
Činnosti a metody: Hraní rolí, skupinová práce se speciálními pomůckami.
Vznik tohoto programu byl podpořen Ministerstvem životního prostředí, projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
MOUDŘEJŠÍ USTOUPÍ
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: učebna
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě přestává chtít být všude první, nevyvolává kvůli získání věci konflikty, dokáže si počkat, protože ví, že se na něj také dostane.
Obsah: Několik drobných her a hříček zaměřených na to, aby děti zbytečně nesoutěžily a nebojovaly o věci nebo třeba přízeň kamarádů a dospělých. Podle hesla „moudřejsí ustoupí“ se pokusíme trochu otupit ostří rivality, obzvlášť pokud je daných věcí dostatek.
Činnosti a metody: Hry s rolemi, dramatická výchova a kooperativní aktivity
MRAVENIŠTĚ
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: učebna
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě zná základní fakta o mravencích a jejich povoláních, chápe jejich význam a chrání je.
Obsah: Přestože všichni známe Ferdu mravence, málokdo ví, jak to chodí v mraveništi doopravdy. Na chvíli se staneme mravenci, vyzkoušíme si mravenčí povolání, a pokud to bude nutné, budeme o svoje mraveniště bojovat proti nepříteli.
Činnosti a metody: Dramatická výchova, jednoduché kooperativní hry s rolemi.
ODPADY
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě chápe princip recyklace a důležitost omezení vzniku odpadu. Dokáže třídit běžné druhy domovního odpadu.
Obsah: Pomocí dramatické výchovy a her se dostaneme do situace, kdy budeme muset vyřešit problém rostoucího množství odpadů a přibývajících skládek. Dojdeme k závěru, že spousta odpadků se dá roztřídit, ukážeme si recyklované výrobky a zachráníme kus přírody.
Činnosti a metody: Dramatická výchova, kooperace, diskuse.
PAPÍR
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.10–11.40
Vzdělávací cíl: Dítě chápe důležitost a princip recyklace papíru. Umí takový papír vyrobit.
Obsah: Pochopíme, proč a jak se recykluje papír a vyrobíme si ruční recyklovaný papír ze starých novin.
Činnosti a metody: Samostatná práce podle návodu.
PAVOUCI
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě se možná stále pavouků štítí, ale už se jich nebojí a minimálně některé druhy (ty naše) respektuje.
Obsah: Jsou oškliví, děsiví, nebezpeční a jsou všude kolem nás – to se o pavoucích říká. Zkusíme si předsudky spojované s pavouky vysvětlit a vyvrátit, zahrajeme si na pavouky a snad se nám podaří ukázat tyto pozoruhodné a potřebné tvory v jiném a lepším světle.
Činnosti a metody: Dramatická výchova, jednoduché kooperativní hry, hry s rolemi.
PEČENÍ BRAMBOR
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: venku
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě vnímá podzim jako jedno z nejkrásnějších období v roce, ochutná a dokáže připravit brambory v popelu.
Obsah: Zaměříme se na podzim, změny v přírodě, barvy a vůně. Upečeme si brambory v popelu a pochutnáme si na nich.
Činnosti a metody: Vnímání přírody všemi smysly, ochutnávka.
PŘÍPAD KOMPOST
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: část učebna, část venku
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10 pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Dítě chápe pojem bioodpad. Ví, kam ho vyhodit, aby se změnil v kompost, a chápe funkci kompostu při výživě rostlin.
Obsah: V roli detektivů budeme řešit zapeklitý případ krádeže na zahradě pana Bručouna. Budeme pátrat po věcech, které se mu ztratily z kompostu, podíváme se i do hlíny a nakonec viníka jistě odhalíme.
Činnosti a metody: Hry s rolemi, pozorování a zkoumání, diskuse.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: část učebna, část venku
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10 pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Dítě dokáže vnímat krásy přírody všemi smysly, buduje si pozitivní vztah k pobytu v přírodě.
Obsah: Vyzkoušíme si několik jednoduchých aktivit a her zaměřených na vnímání přírody všemi smysly (hmatová stezka, ochutnávky, a jiné speciální pomůcky).
Činnosti a metody: Vnímání všemi smysly, kooperativní aktivity.
VÁNOCE
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě získává povědomí o tradicích vánoc a chápe je. Má snahu jimi nahradit konzumní prožití vánočních svátků. Umí vyrobit svíčku ze včelího vosku.
Obsah: Popovídáme si o vánočních a adventních zvycích a ty nejběžnější si vyzkoušíme. Vyrobíme si vánoční svíčku ze včelího vosku.
Činnosti a metody: Učení nápodobou, navození příjemné atmosféry (koledy, vánoční stromeček atd.).
VČELY
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě je seznámeno s životem včel medonosných, chápe jejich význam nejen pro člověka ale i pro přírodu, chrání je.
Obsah: Program ukazuje dětem pomocí her, dramatické výchovy a názorných pomůcek život včel. Na chvíli se staneme královnou, dělnicemi a trubci, vyzkoušíme si některá včelí řemesla a možná i ochutnáme dobrůtku ze včelí kuchyně.
Činnosti a metody: Dramatická výchova, pozorování, kooperativní aktivity.
Pozn.: děti přijdou do styku s medem a plástvemi – možná alergická reakce
VELIKONOCE
Cena: 50 Kč/dítě (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V) - pouze CR
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě chápe pozadí i tradice velikonoc, aktivně je prožívá jako náboženské svátky i svátky jara. Dokáže uplést pomlázku, ozdobit vajíčko a vyrobit tradiční ozdobu z těsta.
Obsah: Program je zaměřen na velikonoční zvyky, tradice a práci s přírodním materiálem. Ozdobíme a odneseme si vařené vajíčko (v ceně), zkusíme si uplést pomlázku a vyrobit ozdobičku z velikonočního těsta.
Činnosti a metody: Práce formou dílen se stanovišti, organizaci skupiny dětí zajišťuje doprovázející pedagog.
VELIKONOČNÍ DÍLNA
Cena: 60 Kč/dítě (min. 600 Kč)
Místo: učebna
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě chápe pozadí i tradice velikonoc, aktivně je prožívá jako náboženské svátky i svátky jara. Dokáže uplést pomlázku, ozdobit vajíčko a vyrobit tradiční ozdobu z těsta.
Obsah: Dílna zaměřená na velikonoční zvyky, tradice a práci s přírodním materiálem. Ozdobíme, obarvíme a odneseme si vařené vajíčko (v ceně), zkusíme si uplést pomlázku a vyrobit ozdobičku z velikonočního těsta.
Činnosti a metody: Práce formou dílen se stanovišti, organizaci skupiny dětí zajišťuje doprovázející pedagog.
Pozn.: pouze v termínu - Pardubice od 30.3. do 5.4. 2023
VODA
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: učebna (V)
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě chápe koloběh vody v přírodě a ví, jak snadno se voda znečistí a jak těžko se vyčistí. Snaží se vodou neplýtvat.
Obsah: Voda je vzácná, zajímavá a často i drahá, přestože se zdá, že je všude a skoro zadarmo. Pomocí několika her se seznámíme s koloběhem vody, staneme se řekou, rybou ve znečištěné řece i člověkem, který ji znečistil a musí všechno napravit.
Činnosti a metody: Pozorování a pokusy, hraní rolí a kooperativní aktivity, smyslové vnímání.
VÝROBA MÁČENÝCH SVÍČEK
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo učebna nebo venku
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10
Vzdělávací cíl: Dítě ví, čím se dříve svítilo a umí vyrobit svíčku tradiční technologií máčení.
Obsah: Svíčky používáme na Vánoce, na slavnostních hostinách nebo třeba na pohřbech, ale dřív to byl jeden z hlavních zdrojů světla. Vyzkoušíme si svíčku vyrobit původní technikou máčením knotu v parafínu. Pokud budeme rychlí, můžeme si svíčku pomocí různých materiálů ozdobit.
Činnosti a metody: Praktická samostatná činnost, důsledné dodržování zásad bezpečnosti práce s parafínem, učení nápodobou.
ŽIVOT VE VODĚ
Cena: 50 Kč/žák (min. 500 Kč)
Místo: část učebna, část venku
Čas: 8.45–9.45 nebo 10.10–11.10 pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Dítě chápe, že všude kolem žijí živočichové a že i ti nejmenší mají v přírodě své místo. Dokáží si je prohlížet bez obvyklých předsudků.
Obsah: Seznámíme se s vodou jako s domovem stovek rozmanitých druhů živočichů. Staneme se vědci a budeme v jezírku v areálu ekocentra lovit, poznávat, kreslit a možná i modelovat zástupce převážně bezobratlých vodních tvorů. Všechny živočichy budeme chránit až do té doby, kdy je pustíme zase do vody.
Činnosti a metody: Pozorování, lovení, kreslení a modelování živočichů, používání speciálních pomůcek.